Article/Publication Details
Title: | Tragedy and the Bipolarity of Value in the Hermeneutics of Technology |
Author: | Freya Häberlein |
Issue: | Eksistenz. Vol.3, No.1 (Sep. 2024), 38-63 |
Language: | English |
Document Type: | Research Article |
Abstract: When considering tragedy for the hermeneutics of technology, one is pointed toward investigating the value systems and cosmologies that underpin concepts such as progress or invention. Tragedy defines an ambiguity of the values, reflected in the definition of technology being pharmacological, that is, both remedy and poison at the same time – according to the original ambiguity of the translation of the term “pharmacology.” Philosophers of technology like Gilbert Simondon, and more recently Bernard Stiegler, give tragedy noteworthy attention in their understanding of the complex and mutual relationship of culture, nature, and technology – ideas that in the course of Western philosophy had been viewed as separate and distinguishable. This article follows a genealogy of tragedy in the hermeneutics of philosophy of technology, starting with its Ancient Greek origin, followed by the account of tragedy in the early works of Friedrich Nietzsche (who is influential to both Simondon and Stiegler), before moving to the implications of tragedy in philosophy of technology that emerged in the twentieth century with the rise of modern technological inventions. Additionally, this article emphasizes the question of tragedy in the hermeneutics of technology outside the European context of its origin by including Yuk Hui’s comparison of tragedy with Chinese value systems.
Zusammenfassung: Bei Überlegungen zur Bedeutung der Tragödie für die Hermeneutik der Technik ist es notwendig, die Wertesysteme und Kosmologien zu untersuchen, die Konzepte wie „progress“ oder „invention“ untermauern. Die Tragödie definiert eine Ambiguität der Werte, die sich in der Definition der Technologie als pharmakologisch widerspiegelt, das heißt, sowohl Heilmittel als auch Gift zur gleichen Zeit – gemäß der ursprünglichen Ambiguität der Übersetzung des Begriffs „Pharmakologie“. Technikphilosophen wie Gilbert Simondon und in jüngerer Zeit Bernard Stiegler schenken der Tragödie bemerkenswerte Aufmerksamkeit in ihrem Verständnis der komplexen und wechselseitigen Beziehung von Kultur, Natur und Technologie – Ideen, die im Verlauf der westlichen Philosophie als getrennt und unterscheidbar betrachtet wurden. Dieser Artikel verfolgt eine Genealogie der Tragödie in der Hermeneutik der Philosophie der Technik, beginnend mit ihrem Ursprung im antiken Griechenland, gefolgt von der Darstellung der Tragödie in den frühen Werken von Friedrich Nietzsche (der sowohl Simondon als auch Stiegler beeinflusst hat), bevor er zu den Implikationen der Tragödie in der Philosophie der Technik übergeht, die im 20. Jahrhun dert mit dem Aufkommen moderner technologischer Erfindungen entstanden sind. Darüber hinaus betont dieser Artikel die Frage der Tragödie in der Hermeneutik der Technik außerhalb des europäischen Kontexts ihres Ursprungs, indem er Yuk Huis Vergleich der Tragödie mit chinesischen Wertesystemen einbezieht.
摘要:在考虑悲剧对技术诠释学的意义时,有必要探究支撑“进步”或“发明”等概念的价值体系和宇宙观。悲剧定义了价值的模糊性,这体现在技术的药理学定义上,即技术同时是解药和毒药——根据“药理学”一词翻译的原始模糊性。技术哲学家如吉尔伯特·西蒙东和近期的伯纳德·斯蒂格勒在他们对文化、自然和技术——这些观念在西方哲学的发展进程中被视为独立和泾渭分明的——的复杂的交互关系的理解中,对悲剧给予了显著的关注。本文追溯了技术哲学之诠释学中悲剧的谱系,从其古希腊起源开始,接着是弗里德里希·尼采早期作品中的悲剧描述(他对西蒙东和斯蒂格勒都有影响),然后转向20世纪随着现代技术发明的兴起而出现的技术哲学中的悲剧内涵。此外,本文还强调了在其起源的欧洲背景之外技术诠释学中的悲剧问题,并引入了许煜(Yuk HUI)对悲剧与中国价值体系的对照。
Keywords: Tragedy, Pre-Socratics, Nietzsche, Hermeneutics, Technology, Bipolarity, Dualism, Value