Article/Publication Details
Title: | Technological Domination and the Twofold of Human Existence: A Review of Sun Zhouxing’s Philosophy of the Anthropocene |
Author: | WANG Zhaonong |
Issue: | Eksistenz. Vol.3, No.1 (Sep. 2024), 139-149 |
Language: | English |
Document Type: | Research Article |
Abstract: Sun Zhouxing’s treatise, The Philosophy of the Anthropocene, confronts the profound challenges posed by the technologically dominant Anthropocene while seeking to reconstruct our understanding of the life-world. This endeavor is central to his philosophy of the future, where the impact of modern technology on human existence emerges as a critical issue that must be addressed. Grounded in the philosophy of existence, Sun’s work positions Nietzsche’s concept of the overman (Übermensch) as the “Overman-Future Man” within a contemporary framework. Furthermore, drawing on Heidegger’s analysis of the essence of modern technology, the transformation of natural human beings into technological human beings is elucidated. Most crucially, Sun’s exploration highlights the twofold (Zwiefalt) nature of naturalness and technicality in human existence. It is through this revelation and the adoption of a stance of technological destinism that a unique solution is proposed for the redefinition of human existence under the conditions of technological domination.
Zusammenfassung: Sun Zhouxings Abhandlung Die Philosophie des Anthropozäns konfrontiert die tiefgreifenden Herausforderungen, die durch das technologisch dominierte Anthropozän gestellt werden, und versucht gleichzeitig, unser Verständnis der Lebenswelt zu rekonstruieren. Dieses Unterfangen ist zentral für seine Philosophie der Zukunft, in der der Einfluss moderner Technologie auf die menschliche Existenz als ein kritisches Thema hervortritt. Ein Thema, mit dem sich die Menschheit auseinandersetzen muss. Basierend auf der Existenzphilosophie positioniert Sun Nietzsches Konzept des Übermenschen als den „Übermensch-Zukunftsmensch“ und diskutiert diese Idee in einem zeitgenössischen Rahmen. Darüber hinaus wird anhand von Heideggers Analyse des Wesens der modernen Technik die Transformation natürlicher Menschen in technologische Menschen erläutert. Besonders wichtig ist, dass Suns Untersuchung die Doppelnatur von Natürlichkeit und Technizität in der menschlichen Existenz hervorhebt (als Zwiefalt). Durch diese Offenbarung und die Annahme einer Haltung des technologischen Destinismus wird eine einzigartige Lösung für die Neudefinition der menschlichen Existenz unter den Bedingungen der technologischen Dominanz vorgeschlagen.
摘要: 孙周兴的论著《人类世的哲学》直面技术统治下的“人类世”所带来的深刻挑战,将重建生活世界经验作为本己追求。这一追求构成了
其未来哲学的基石,尤其是现代技术对人类实存的触动成为未来哲学必须解决的重要课题。这本论著以实存哲学为理论基础,为尼采的超人
( Übermensch)概念取得了一个当代定位,即“超人—未来人”;进一步,孙周兴沿着海德格尔对现代技术之本质的分析,明确了自然人向技
术人转变的现实境况;最重要的是,他以此阐述了人类实存之自然性与技术性的二重性(Zwiefalt)难题。而正是通过对二重性的揭示以及对一种技术命运论之立场的阐明,为在技术统治下对人类实存的重新规定提供了一个独特的方案。
Keywords: The Philosophy of the Anthropocene, Technological Domination, Overman-Future Man, Zwiefalt, Technological Destinism